Естафета
«МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
ЯК УМОВА ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ
НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ»
Запорукою успіху в
навчанні є створення оптимальних умов для повноцінного розкриття пізнавальних
потреб учнів. Ніякі дидактичні прийоми не будуть ефективними без виразного
бажання учнів навчатись. Адже потреби виражаються через бажання до їх
здійснення. Бажання є потужним стимулом до дій, оскільки бажання пізнання світу
є природною потребою. Тож навчання для дитини буде в радість лише за умови
природовідповідності цього процесу. Закладені на генетичному рівні, потреби
пізнання довкілля складають основу процесу навчання. Від перших кроків
знайомства з оточенням, керованих орієнтувальними рефлексами, через миттєвості
сприйняття всього нового, яскравого й приємного, пізнавальні потреби
ускладнюються, вдосконалюються й набувають складних поведінкових форм, які
зумовлюють природу процесу навчання. Природність цього процесу полегшує його
зміст, робить навчання легким і приємним. Його результати радують учнів і
вчителів.
Пізнавальні потреби – джерело активності особистості, оскільки процес їх
задоволення є цілеспрямованою діяльністю. Вони визначають поведінку, спрямованість мислення, почуттів і волі
людини. Отже, вимога задоволення пізнавальних потреб є мотивом до навчання.
внутрішній досвід особистості, входять до її структури. Отже, принциповим
девізом мотивації до навчання є виховання усвідомленості факту, що бажання мати
міцні знання є шляхом досягнення важливої мети – бути компетентним в питаннях життя.
На своїх уроках використовую такі прийоми мотивації навчальної діяльності
учнів.
1. «Цікавинки»
-
До уроку «Правила техніки
безпеки в хімічному кабінеті»
Академік М.Г.
Воронков запропонував «Правила виживання
в хімічній лабораторії»
Якщо увімкнули –
вимкніть
Якщо розібрали - зберіть
Якщо ви не можете
зібрати – покличте на допомогу умільця…і так далі
( ст. 74 І.А.Леєнсон «Дивовижна хімія»)
Про
сталу Авогадро - ефективні
способи показати грандіозність цього числа – Якщо взяти моль доларових папірців,
вони вкриють усі материки двокілометровим щільним шаром.
-
У казковому царстві є
величезна гранітна скеля. Уявімо, що вона має форму куба з ребром 1км. Раз на
сто років на скелю сідає ворон і чистить об неї дзьоб. Якщо припустити , що при
цьому скеля стирається на 0, 0001г, то число років, за яке від скелі не
залишиться жодної піщинки, менше ніж стала Авогадро.
-
Це число у 4 мільярди разів
більше ніж відстань від Землі до Сонця.
2.
Цікаві досліди
До теми « Ознаки хімічних явищ» -
прості досліди доповнити ефектними явищами – «Виверження вулкану», при
взаємодії соди з оцтом на пляшку надіти гумову кульку, яка буде надуватися.
3.
Проблемне питання чи створення проблемної ситуації, може бути
разом з дослідом «Чому так відбувається?»
Тема «Розчинення. Залежність розчинності від різних факторів.»
-
У склянки з водою наливаємо:
1 – сіль ( натрій хлорид), 2 – амоній нітрат, - 3 сульфатної кислоти. І
спостерігаємо за зміною температури. Що помітили? Чому так відбувається?
Тема «Метан»
Канарки в шахтах.
Канарки дуже чутливі до вмісту цього газу в повітрі. Цю особливість
використовували шахтарі , які спускаючись під землю, брали з собою клітку з
канаркою. Поки чутно спів пташки можна було працювати спокійно. Чого ж так боялися і пташки і шахтарі? Чому
це було небезпечно?
4.
Домашня лабораторія
Задавати у домашньому завданні
дослідити деякі явища. Наприклад: - Чи містить зубна паста, крейда,
яєчна шкарлупа - карбонати?
-
Очистити чайник від накипу?
-
Вирощування кристалів
1.
Розмістити за порядком, або
знайти спільне між поняттями.
Напр.: Природознавство. Розподіліть дні за збільшення тривалості світлового
дня – 1 січня, 1 липня, 1 жовтня.
2.
Дидактичні ігри – «Хімічне
лото», ребуси, аналоги популярних телевізійних ігор – «Я люблю хімію» і так
далі.
3.
Популяризувати професії
пов’язані з предметом, різноманітні музеї , виставки, «Віртуальна екскурсія» ,
музей Води, Експеріментаріум..
Метод аналогії - порівняти нові поняття із більш звичними
для учнів .
Напр.: Природа розмовляє з анми мовою хімічних сполук, і будь – яка з
них - це поєднання хімічних «літер»
елементів. Кількість таких слів – речовин – більше 3 млн., а літер більше
сотні. Є в цій абетці літери голосні і приголосні. Із хімічної точки зору
називаємо їх метали і неметали.
2.
Загадки, цікаві послання,
зашифрований лист.
3.
Прозоре оцінювання – пояснення оцінки, за
кожен етап роботи на уроці отримуєш певну кількість балів, їх сума і є оцінка.
Самооцінювання, оцінювання іншого учня.
4.
Використання ІКТ.
Комментариев нет:
Отправить комментарий