02.12.2014

Вікторина з хімії для 5-6 класів


ЗНАЙОМСТВО З ХІМІЄЮ
(Вікторина для учнів 5 -6 класів)

      Я — Химия, чудесная наука,
     Подвластно мне любое волшебство,
     И все, чего коснутся мои руки,
     Я превращу в другое вещество.
     Служить я рада людям всей планеты,
      Смогу одеть, обуть и накормить,
     Раскрою я тебе свои секреты,
     Лишь только надо химию учить.
 Добрий день, дорогі друзі! Ми по­чинаємо нашу першу зустріч із королевою всіх природничих наук і суспільного виробництва — хі­мією. Людина живе на Землі в матеріальному світі, який безперервно змінюється. Усе, що існує неза­лежно від людської свідомості та прямо або опосе­редковано може впливати на людські органи чуття, об'єднується поняттям «матерія». Розрізняють два види матерії: речовину й поле.

Хімія — це наука про речовини, тобто вона ви­вчає хімічну форму руху матерії, хімічні явища або хімічні реакції, що полягають у перетворенні

одних речовин на інші. Ознаками хімічних реакцій є виділення або поглинання теплоти, зміна забарв­лення, утворення або розчинення осаду, утворення газу, поява чи зникнення запаху.
Хімічна промисловість — це одна з найважливіших галузей важкої індустрії, яка вироб­ляє мінеральні та органічні добрива, хімічні засоби захисту рослин, хімічні волокна, пластмаси, синте­тичні смоли, лаки, фарби, синтетичні мийні засоби, парфуми, продукти переробки нафти, лікарські та вибухові речовини, каучук, гуму. Також не обходить­ся без неї і в харчовій промисловості. Деякі продукти харчування в наш час виготовлені штучно. А скільки цікавих іграшок мають дітлахи завдяки хімії! 
Хімія — це природнича наука, яка вміє творити диво. І як кожна наука вона вимагає до себе серйозного, відповідального ставлення.
Хімія тісно пов'язана з іншими науками: мате­матикою, фізикою, біологією, географією, природо­знавством. Які з цих наук ви почали вже вивчати? (Учні відповідають.) Тоді ви вже маєте початкові знання з хімії. А зараз ми проведемо вікторину, щоб виявити, хто з вас найкраще готовий до ви­вчення хімії.
ЗАПИТАННЯ ВІКТОРИНИ
1. Як людина здобуває знання про природу?
2. Що називають тілами?
3. У яких станах може перебувати речовина?
4. Що називають атомом?
5. Як називаються атоми одного виду?
6. Наведіть приклади хімічних елементів.
7. З чого складається молекула?
8. Наведіть приклади неорганічних речовин.
9. Знайдіть зайву речовину: вуглекислий газ, вода, кухонна сіль, цукор, цинк, залізо, кисень. Чому ця речовина зайва?
10. Що таке суміш?
11. Які ви знаєте способи розділення сумішей?
12. Знайдіть зайве слово: фільтрування, зважуван­ня, відстоювання, випарювання.
13. Назвіть складові повітря.
14. З чого складається розчин?
15. Що називають мінералами?
16. На які групи діляться корисні копалини?
17. Як називається вода у твердому та газоподібно­му станах?
18. Який газ необхідний живим організмам для ди­хання?
19. Які речовини необхідні для процесу фотосинтезу?
20. Яка речовина синіє від йоду?
21. Як називається одиниця вимірювання темпера­тури?
      22. Дощ, сніг, град, блискавка, роса, туман. Яке слово зайве? Чому?
Хімія – незвичайна ще й своїми дослідами, тож пропоную переглянути деякі з них.
Дослід №1 «Хімічний вулкан» (Виконується вчителем)
Виконання досліду. У фарфоровій ступці розтираємо 50 г оранжево-червоні кристали дихромату амонію (NH4)2Cr2O7.Порошок висипаємо на велику металеву 






пластинку,надаючи йому форму гірки. На вершині «вулкана» скляною паличкою робимо лунку і вливаємо 1-2 мл етилового спирту. Спирт підпалюємо сірником. Від горіння спирту починається розклад дихромату амонію. З «кратера» сніп яскравих іскор і «вулканічний покіп».
-брудно-зелений хром(III) оксиду Cr2O3.
- Цей дослід дуже нагадує виверження вулкану . Чи не так?

Дослід №2«Як луг взаємодіє з кислотою, або перетворення кольору.»
Виконання досліду.  Капнемо кілька крапель фенолфталеїну у  розчин лугу. Спостерігаємо зміну кольору на малиновий. Потім добавляємо розчину хлоридної кислоти і спостерігаємо зникнення кольору!Отже,ми ,як чаклуни,то «фарбуємо розчин,то знебарвлюємо його!

Дослід №3 Розклад H2O2
Виконання досліду. В пробірку наливаємо 1-2 мл H2O2 і добавляємо 1 мл раніше приготованого аміак ату купруму. одразу спостерігаємо виділення кисню,який перевіряємо тліючою скіпкою. Вона спалахує!

-         Чим відома вам така речовина як крохмаль?
В яких продуктах харчування вона присутня?
Відповідь:картопля,рис,білий хліб та багато ін..
-         Давайте пересвідчимось,чи це дійсно так.
Дослід №4 Визначення крохмалю у картоплі
Виконання досліду. На зріз картоплини капаємо 1-2 краплини розчину йоду. Спостерігаємо інтенсивно синє забарвлення .(Дослід виконується учнем)

Дослід №6 Дослід з цукром
Виконання досліду. У хімічний стакан насипаємо ¼ цукру і добавляємо концентрованої сульфатної кислоти. Через деякий час спостерігаємо як із стаканчика починає «рости» чорний стовпчик із обвугленого цукру .

Дослід №7 «Домашній вулкан»
Виконання досліду. У макет вулкану,зробленого із пластиліну насипаємо питної солі і добавляємо підфарбованого червоною фарбою розчину оцтової  кислоти. Одразу спостерігаємо «виверження лави» ,що сповзає по стінках «вулкану». Дома-цей процес називається гасінням соди.
ДослідФараонові  змії»
Виконання досліду. На азбестову сітку поміщаємо порошок уротропіну (у вигляді гірки),навколо вершини гірки на однаковій відстані розміщують таблетки  
норсульфазола. Сірником підпалюємо вершину гори. Утворюється 3 «змії» ,що звиваються.

         Отже, висновок із нашого заняття,я думаю ви зробите правильний:хімія-це цікава наука,яку необхідно вивчати,знати і використовувати свої знання у повсякденному житті.





Комментариев нет:

Отправить комментарий