24.11.2014

Мотивація пізнавальної діяльності учнів.


Естафета
«МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
ЯК УМОВА ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ
НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ»

Запорукою успіху в навчанні є створення оптимальних умов для повноцінного розкриття пізнавальних потреб учнів. Ніякі дидактичні прийоми не будуть ефективними без виразного бажання учнів навчатись. Адже потреби виражаються через бажання до їх здійснення. Бажання є потужним стимулом до дій, оскільки бажання пізнання світу є природною потребою. Тож навчання для дитини буде в радість лише за умови природовідповідності цього процесу. Закладені на генетичному рівні, потреби пізнання довкілля складають основу процесу навчання. Від перших кроків знайомства з оточенням, керованих орієнтувальними рефлексами, через миттєвості сприйняття всього нового, яскравого й приємного, пізнавальні потреби ускладнюються, вдосконалюються й набувають складних поведінкових форм, які зумовлюють природу процесу навчання. Природність цього процесу полегшує його зміст, робить навчання легким і приємним. Його результати радують учнів і вчителів.
Пізнавальні потреби – джерело активності особистості, оскільки процес їх задоволення є цілеспрямованою діяльністю. Вони визначають поведінку, спрямованість мислення, почуттів і волі людини. Отже, вимога задоволення пізнавальних потреб є мотивом до навчання. внутрішній досвід особистості, входять до її структури. Отже, принциповим девізом мотивації до навчання є виховання усвідомленості факту, що бажання мати міцні знання є шляхом досягнення важливої мети – бути компетентним в питаннях життя.
На своїх уроках використовую такі прийоми мотивації навчальної діяльності учнів.
1.     «Цікавинки»
-         До уроку «Правила техніки безпеки в хімічному кабінеті»
Академік М.Г. Воронков запропонував  «Правила виживання в хімічній лабораторії»
Якщо увімкнули – вимкніть
Якщо розібрали  - зберіть
Якщо ви не можете зібрати – покличте на допомогу умільця…і так далі
( ст. 74 І.А.Леєнсон «Дивовижна хімія»)
Про сталу Авогадро          - ефективні способи показати грандіозність цього числа         – Якщо взяти моль доларових папірців, вони вкриють усі материки двокілометровим щільним шаром.
-         У казковому царстві є величезна гранітна скеля. Уявімо, що вона має форму куба з ребром 1км. Раз на сто років на скелю сідає ворон і чистить об неї дзьоб. Якщо припустити , що при цьому скеля стирається на 0, 0001г, то число років, за яке від скелі не залишиться жодної піщинки, менше ніж стала Авогадро.
-         Це число у 4 мільярди разів більше ніж відстань від Землі до Сонця.
2.     Цікаві досліди
До теми « Ознаки хімічних явищ»  - прості досліди доповнити ефектними явищами – «Виверження вулкану», при взаємодії соди з оцтом на пляшку надіти гумову кульку, яка буде надуватися.
3.     Проблемне питання  чи створення проблемної ситуації, може бути разом з дослідом «Чому так відбувається?»
Тема «Розчинення. Залежність розчинності від різних факторів.»
-         У склянки з водою наливаємо: 1 – сіль ( натрій хлорид), 2 – амоній нітрат, - 3 сульфатної кислоти. І спостерігаємо за зміною температури. Що помітили? Чому так відбувається?
Тема «Метан»
Канарки в шахтах.
Канарки дуже чутливі до вмісту цього газу в повітрі. Цю особливість використовували шахтарі , які спускаючись під землю, брали з собою клітку з канаркою. Поки чутно спів пташки можна було працювати спокійно.  Чого ж так боялися і пташки і шахтарі? Чому це було небезпечно?
4.     Домашня лабораторія
Задавати у домашньому завданні  дослідити деякі явища. Наприклад: - Чи містить зубна паста, крейда, яєчна шкарлупа  - карбонати?
-         Очистити чайник від накипу?


-         Вирощування кристалів
1.     Розмістити за порядком, або знайти спільне між поняттями.
Напр.: Природознавство. Розподіліть дні за збільшення тривалості світлового дня – 1 січня, 1 липня, 1 жовтня.
2.     Дидактичні ігри – «Хімічне лото», ребуси, аналоги популярних телевізійних ігор – «Я люблю хімію» і так далі.
3.     Популяризувати професії пов’язані з предметом, різноманітні музеї , виставки, «Віртуальна екскурсія» , музей Води, Експеріментаріум..
   Метод аналогії  - порівняти нові поняття із більш звичними для учнів .
Напр.: Природа розмовляє з анми мовою хімічних сполук, і будь – яка з них  - це поєднання хімічних «літер» елементів. Кількість таких слів – речовин – більше 3 млн., а літер більше сотні. Є в цій абетці літери голосні і приголосні. Із хімічної точки зору називаємо їх метали і неметали.
2.     Загадки, цікаві послання, зашифрований лист.
3.      Прозоре оцінювання – пояснення оцінки, за кожен етап роботи на уроці отримуєш певну кількість балів, їх сума і є оцінка. Самооцінювання, оцінювання іншого учня.
4.     Використання ІКТ. 



Комментариев нет:

Отправить комментарий